вчитель початкових класів
Привільненької ЗОШ І –ІІІ ступенів
Допомога батькам у підвищенні
їхньої педагогічної культури
ФОРМУВАННЯ
ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ
БАТЬКІВ В
СУЧАСНИХ УМОВАХ ШКОЛИ
Система роботи з
батьками, сім'ями учнів у сучасному закладі освіти взагалі й у початковій школі
зокрема є багатогранною і містить значну кількість різноманітних заходів, які
передбачають індивідуальні, групові, колективні та диференційовані форми
загальнопросвітницької, педагогічної, психологічної та багатьох інших видів
діяльності. За нових умов суспільного, освітнього та технічного розвитку
законодавство України чітко визначає межі відповідальності сім'ї за навчання і
виховання дітей: саме батьки чи особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно
дбати про своїх дітей, створювати належні умови для розвитку їх природних
здібностей, зміцнення фізичної освіти тощо. Сім'я — це первинне природне
середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки дитини.
З-поміж багатьох
функцій, які виконує сім'я, найважливішою є виховна. Однак катаклізми, що
відбуваються у сучасному українському суспільстві, та економічні труднощі
гальмують адаптацію сім'ї як соціального інституту до нових умов сьогодення,
негативно позначаються на її виховній ролі. Вочевидь, що сьогодні сім'я не готова
взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей.
Важливу функцію
координації виховних дій сім'ї за сучасних умов покладено на освітній заклад, і
від того, як організована і реалізована робота з батьками кожного навчального
закладу і кожного його окремого класу, значною мірою залежить успішність
процесу навчання і виховання дітей. Суттєвим за своєю значущістю завданням є
широке залучення батьків, усіх дорослих членів сім'ї до співпраці з
педагогічним колективом, до активної участі в житті навчального закладу, класу.
Установлення та підтримка
педагогічної співдії «діти — батьки — педагоги» повинні вибудовуватися на
принципах взаємоповаги, довіри, відповідальності та рівноправному партнерстві.
Основою такої співдії повинна
стати єдність у ставленні до дитини як до найвищої цінності. Зміст
педагогічної діяльності вчителя у зазначеній співдії повинен спрямовуватися на
підвищення готовності батьків до виховання дітей, на усвідомлення ними важливості
відповідального батьківства, на передачу всім дорослим членам родини певної
психолого-педагогічної, фізіолого-гігієнічної, правової та іншої інформації,
на формування у них відповідних практичних умінь та навичок.
Організацію роботи з батьками у
сучасному освітньому закладі умовно можна поділити на такі напрямки:
·
вивчення сімей
учнів, їх виховного потенціалу;
·
залучення
батьків, усіх дорослих членів родини до навчально- виховного процесу як
рівноправних учасників, інтеграція зусиль і гармонізація взаємин педагогічного
колективу і громадськості щодо створення сприятливих умов для ефективної роботи
освітнього закладу;
·
формування
педагогічної культури сучасної сім'ї та допомога батькам в їх
психолого-педагогічній самоосвіті;
·
корекція
виховної діяльності родин із різним тином сімейного неблагополуччя.
Успіх в організацій роботи з
батьками значною мірою залежить від особистості та авторитету педагога, його
професійності, високих моральних, людських якостей, вміння спілкуватися з
батьками, колегами, дітьми. Учитель початкових класів, а у подальшому
шкільному житті дітей — класний керівник — це педагогічний працівник, який
здійснює педагогічну діяльність із колективом учнів класу, їх батьками, організацію
та проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії
учасників навчально-виховного процесу у створенні належних умов для виконання
завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх
соціального захисту.
Зміст роботи з формування
педагогічної культури батьків можна визначити як спеціально організовану
діяльність щодо надання допомоги сучасній сім'ї у виконанні нею виховної
функції. Неабияка роль у цій роботі відводиться батьківським зборам,
визначаючи їх тематику і форми проведення.
Важливе завдання освітнього
закладу, вчителя — допомога батькам у виконанні ними функції вихователів — не
лише створення гармонічних взаємин між батьками та дітьми, але й їх передумов:
певного способу життя і доброзичливих взаємин усіх членів родини.
Отже, формування педагогічної
культури сучасної сім'ї — це процес виховання і перевиховання дорослих:
батьків, інших членів родини, навіть опосередковано дітей, який може бути
корисним і необхідним навіть тим батькам, які, виховуючи дітей, не відчувають
певних проблем.
Основна мета й
завдання батьківської освіти в школі
§ Формувати в батьків сприйняття феномена виховання в родині та школі як
соціального, психологічного й педагогічного явища.
§ Сприяти виробленню в батьків уявлень про етапи розвитку особистості
дитини, допомогти батькам навчитися розуміти внутрішні закони цього розвитку,
застосовувати отримані знання в процесі виховання дітей у родині.
§ На основі розуміння закономірностей процесу формування й розвитку
особистісних рис дитини сприяти засвоєнню батьками навичок аналізу дитячих
учинків, розуміння їхньої мотивації.
§ Показати специфічну особливість сімейного виховання.
§ Визначити роль і значення батьківського виховання у формуванні особистості
дитини.
§ Виявити характер і принципи взаємодії між батьками й дітьми, батьками та
вчителями, вчителями й учнями та загальні закономірності розвитку дитини в
процесі такої взаємодії.
§ В освіті батьків мають значення черговість, поступовість засвоєння знань,
поетапність, що визначає й специфіку форм роботи батьківського всеобучу. [3,
с.7 - 10]
Із метою підвищення психолого
– педагогічних знань батьків використовуються різні форми роботи.
Традиційні форми роботи
ü Відвідування батьків удома.
ü Запрошення батьків до школи.
ü День відчинених дверей.
ü Класні батьківські збори.
ü Педагогічний лекторій.
ü Позакласний педагогічний всеобуч
ü Тематичні вечори запитань і відповідей.
ü Консультації батькам.
ü Листування.
ü Університет педагогічних знань.
ü Тематичні конференції з обміну
досвідом виховання дітей (на всіх рівнях).
ü Презентації досвіду сімейного виховання.
ü Диспут, дискусія.
ü Зустрічі батьківської громадськості з адміністрацією школи, вчителями.
ü Індивідуальна робота, групові форми взаємодії педагогів і батьків.
ü Ознайомлення батьків з психолого-педагогічною літературою. [2]
Інноваційні та
інтерактивні форми роботи з батьками
Поряд з традиційними формами роботи
у своїй практиці використовую
інноваційні. Більшість інноваційних форм за своїм змістом є інтерактивними, так
як передбачають активну взаємодію, участь батьків у педагогічному діалозі (рух,
спілкування, висування ідей, обмін досвідом, практичну діяльність).
«Діалог»
«Синтез думок»
«Спільний проект»
«Коло ідей»
«Акваріум»
Батьківський тренінг [2]
Планування роботи з батьками у
2 класі (З досвіду роботи)
Склад батьківського комітету
№ з/п
|
ПІБ
|
|
1
|
|
Голова БК класу, член БК школи
|
2
|
|
Заступник голови БК класу
|
3
|
|
Члени БК
|
Річний план роботи
№
|
Вид діяльності
|
Термін
|
1
|
Консультації
для батьків
|
Кожної
середи о 12.30
|
2
|
Збори
батьківського комітету
|
жовтень,
грудень, березень, травень
|
3
|
Батьківські
збори
|
вересень,
грудень, березень, травень
|
4
|
Батьківський
всеобуч
|
вересень,
грудень, березень, травень
|
План роботи на І
семестр
Основні напрямки роботи
|
||||
Термін проведення
|
Тема батьківських зборів
|
План проведення батьківських зборів
|
Робота з батьківським комітетом
|
Індивід. робота з батьками
|
вересень
|
Батьківські збори №1.
Тема.
Знову разом!
( Заняття -свято сім’ї)
|
1.Всеобуч.
2. Зміст та
організація навчально-виховного процесу в 2 класі.
3.Ознайомлення з планом виховної роботи.
4.Організаційні питання.
|
Вибір членів батьківського комітету.
Складання плану роботи.
|
|
жовтень
|
|
|
Засідання БК
|
Консультації для батьків.
Відвідування учнів на дому.
|
листопад
|
|
Підготовка матеріалів до батьківських зборів.
|
|
Консультації для батьків.
|
грудень
|
Батьківські збори № 2.
Тема.
Перші уроки шкільної оцінки.
(Батьківський тренінг)
|
1.Всеобуч.
2.Підсумки І семестру.
3. Підготовка до новорічних свят. ТБ під час канікул.
4.Організаційні питання.
|
Засідання БК
|
Консультації для батьків.
Відвідування учнів на дому.
|
Батьківські збори у 2 класі
Тема
2. Перші уроки шкільної оцінки
Зміни свою думку
про речі, що тебе засмучують, і ти опинишся в цілковитій безпеці від них.
Марк Аврелій
Завдання:
пояснити батькам значення шкільної оцінки в житті дитини; формувати культуру
батьківського сприйняття навчальних умінь своєї дитини.
Форма проведення: батьківський педагогічний тренінг.
Питання
для обговорення: шкільна оцінка, її роль у житті учня; ставлення до оцінок.
Підготовча робота: анкетування батьків.
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ
№1
•
Я
знаю, що шкільна оцінка — це...
•
Я
говорю своїй дитині, що шкільна оцінка — це...
•
Коли
моя дитина йде до школи, то я прошу її...
•
Коли
моя дитина йде до школи, то я вимагаю від неї...
•
Коли
моя дитина йде до школи, то я бажаю їй...
•
Коли
моя дитина отримує хорошу оцінку, то я...
•
Коли
моя дитина отримує погану оцінку, то я...
АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ №1
•
Якщо
я отримую хорошу оцінку, то...
•
Якщо
я отримую погану оцінку, то...
•
Мої
батьки говорять, що я можу вчитися...
•
Мої
батьки говорять, що я не можу вчитися...
•
Якщо
я отримую «дванадцять», то батьки мені...
•
Якщо
я чогось не розумію, коли виконую домашнє завдання, то батьки …
•
Якщо
я звертаюся до батьків із проханням допомогти, то вони...
•
Батьки
бажають, щоб я був...
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
«ЯК СТАВИТИСЯ ДО ОЦІНОК ДИТИНИ»
·
Не
сваріть свою дитину за погану оцінку. Якщо не виходить бути старанною дитина починає
брехати.
·
Співчувайте
своїй дитині, якщо вона довго працювала, але результат її праці не високий. Поясніть
їй, що важливішими є знання, які вона зможе здобути у результаті щоденної,
наполегливої праці.
·
Не
примушуйте свою дитину вимолювати собі оцінку наприкінці семестру заради
вашого душевного спокою.
·
Не
вчіть свою дитину хитрувати, принижуватися і пристосовуватися заради
позитивного результату у вигляді високої оцінки.
·
Ніколи
сумнівайтеся вголос щодо об'єктивності оцінки, виставленої вашій дитині.
·
Є
сумніви — ідіть до школи, спробуйте розібратися в ситуації.
·
Не
звинувачуйте безпричинно інших у проблемах
власних дітей.
·
Підтримуйте
дитину в її, хай не дуже значних, але перемогах над собою, над своїми лінощами.
·
Улаштовуйте
свята з нагоди отримання відмінної оцінки. Добре, як і погане, запам'ятовується
дитиною надовго.
·
Демонструйте
позитивні результати своєї праці, щоб дитина бажала вас наслідувати.
КАРТКА ВІДГУКУ
·
Я
дізнався, що...
·
Новим
для мене стало те, що...
·
Я
переконався, що...
·
Мене
не змогли переконати в тому, що...
·
Я
категорично проти того, щоб...
·
Я
обурений тим, що...
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Вступне слово
вчителя
— Шановні тата і
мами!
Сьогодні
ми поговоримо про шкільні оцінки, що відіграють значну роль у житті вашої
дитини і вашої сім'ї. Саме шкільна оцінка часто викликає розбіжності між
членами сім'ї, визначає шляхи виховання дитини.
На
занятті ми розіграємо ситуації, пов'язані зі шкільною оцінкою, що допоможе вам
уникнути помилок, що часто трапляються в сімейному вихованні.
II. Педагогічпий тренінг
Для
проведення батьківського педагогічного тренінгу необхідно підготувати
приміщення. Батьки утворюють коло. Якщо батьків багато, можна утворити
зовнішнє і внутрішнє кола.
Вправа
1
Батьки,
сидячи в колі, відповідають на запитання класного керівника: «Що означає для
вас шкільна оцінка вашої дитини? » Класний керівник записує на дошці думки батьків,
що найчастіше повторюються. Потім батьки спільно обговорюють ці думки.
Вправа
2
Батьки
обговорюють свої дитячі спогади, пов'язані зі шкільними оцінками. Вони
осмислюють їх із теперішньої батьківської позиції.
Вправа
З
Батькам
пропонують пригадати картину І. Рєпіна «Знову двійка». Вони мають спробувати
намалювати фінал цієї картини з точки зору сучасних батьків. Батьки працюють у
парах.
Вправа
4
Класний
керівник ознайомлює батьків з описом цієї картини учнів класу (без імен і
прізвищ). Відбувається обговорення думок учнів по колу.
Вправа
5
Батькам
пропонують обговорити в групах типові ситуації, пов'язані зі шкільною оцінкою,
та колективно виробити стратегію поведінки у запропонованій ситуації. Це
допоможе їм розв'язувати аналогічні ситуації, що можуть виникнути в їх сім'ї.
Ø Дитина не бажає виконувати домашні завдання самостійно і
чекає на батьків, поки вони не повернуться з роботи;
Ø Дитина виконує домашнє завдання, але вчитель оцінює це завдання
незадовільно;
Ø Під час виконання домашнього завдання дитина відволікається,
припускається помилок, неохоче доводить розпочату справу до кінця;
Ø Дитина пише погано, неакуратно, а переписувати завдання
не бажає;
Ø Дитина повертається додому з черговою поганою оцінкою;
Ø Дитина отримує погану оцінку, але запевняє батьків, що
отримала відмінну оцінку. Це повторюється достатньо часто;
Ø Дитина звинувачує вчителя в тому, що він несправедливий
щодо оцінювання її знань.
Вправа
6
Батьки
ознайомлюються з аналізом анкет учнів класу, що подані у вигляді плаката,
розділеного навпіл: на першій половині плаката — позитивна думка батьків учнів
про ставлення до їх оцінок; у другій половині — негативна думка. Щодо кожної
негативної думки вони повинні висловити свою думку, що починають зі слів: «Я
вважаю, що дитина...»
IV. Підбиття підсумків
Наприкінці
заняття батьки заповнюють картку «Відгук про заняття», висловлюючи власну
думку за змістом зборів: що вони дізналися нового, у чому змогли переконатися,
що викликало їх негативну реакцію.
Батьки
отримують пам'ятки, підготовлені класним керівником. [1]
Література
1.
Вовчук
І.С., Петік Ю.О. Батьківський всеобуч. Матеріали для роботи з батьками учнів
1-4класів.Частина І.- Х.:Вид. група «Основа»,2009.
(Б-ка журн.
«Початкове навчання та виховання»)
2.
Інтернет
ресурс. http://da.coolreferat.com.ua
3.
Козіцька
М.П. Співпраця батьків та вчителя початкової школи.- Х.:Вид. група
«Основа»,2009. (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип.5 (65).
Комментариев нет:
Отправить комментарий