Вчитель- вчителю

вчитель початкових класів
Привільненької ЗОШ І –ІІІ ступенів

Допомога батькам у підвищенні
їхньої педагогічної культури


ФОРМУВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ КУЛЬТУРИ
БАТЬКІВ В СУЧАСНИХ УМОВАХ ШКОЛИ

Система роботи з батьками, сім'ями учнів у сучасному закладі освіти взагалі й у початковій школі зокрема є багатогранною і мі­стить значну кількість різноманітних заходів, які передбачають ін­дивідуальні, групові, колективні та диференційовані форми загальнопросвітницької, педагогічної, психологічної та багатьох інших ви­дів діяльності. За нових умов суспільного, освітнього та технічного розвитку законодавство України чітко визначає межі відповідаль­ності сім'ї за навчання і виховання дітей: саме батьки чи особи, які їх замінюють, зобов'язані постійно дбати про своїх дітей, створюва­ти належні умови для розвитку їх природних здібностей, зміцнення фізичної освіти тощо. Сім'я — це первинне природне середовище, джерело духовної та матеріальної підтримки дитини.
З-поміж багатьох функцій, які виконує сім'я, найважливішою є виховна. Однак катаклізми, що відбуваються у сучасному україн­ському суспільстві, та економічні труднощі гальмують адаптацію сім'ї як соціального інституту до нових умов сьогодення, негативно позначаються на її виховній ролі. Вочевидь, що сьогодні сім'я не го­това взяти на себе всю відповідальність за соціалізацію дітей.
Важливу функцію координації виховних дій сім'ї за сучасних умов покладено на освітній заклад, і від того, як організована і реалізована робота з батьками кожно­го навчального закладу і кожного його окремого класу, значною мі­рою залежить успішність процесу навчання і виховання дітей. Сут­тєвим за своєю значущістю завданням є широке залучення батьків, усіх дорослих членів сім'ї до співпраці з педагогічним колективом, до активної участі в житті навчального закладу,  класу.
Установлення та підтримка педагогічної співдії «діти — батьки — педагоги» повинні вибудовуватися на принципах взаємоповаги, до­віри, відповідальності та рівноправному партнерстві.
Основою такої співдії повинна стати єдність у ставленні до дити­ни як до найвищої цінності. Зміст педагогічної діяльності вчителя у зазначеній співдії повинен спрямовуватися на підвищення готов­ності батьків до виховання дітей, на усвідомлення ними важливо­сті відповідального батьківства, на передачу всім дорослим членам родини певної психолого-педагогічної, фізіолого-гігієнічної, право­вої та іншої інформації, на формування у них відповідних практич­них умінь та навичок.
Організацію роботи з батьками у сучасному освітньому закладі умовно можна поділити на такі напрямки:
·        вивчення сімей учнів, їх виховного потенціалу;
·        залучення батьків, усіх дорослих членів родини до навчально- виховного процесу як рівноправних учасників, інтеграція зу­силь і гармонізація взаємин педагогічного колективу і громад­ськості щодо створення сприятливих умов для ефективної робо­ти освітнього закладу;
·        формування педагогічної культури сучасної сім'ї та допомога батькам в їх психолого-педагогічній самоосвіті;
·        корекція виховної діяльності родин із різним тином сімейного неблагополуччя.
Успіх в організацій ро­боти з батьками значною мірою залежить від особистості та автори­тету педагога, його професійності, високих моральних, людських якостей, вміння спілкуватися з батьками, колегами, дітьми. Учи­тель початкових класів, а у подальшому шкільному житті дітей — класний керівник — це педагогічний працівник, який здійснює пе­дагогічну діяльність із колективом учнів класу, їх батьками, орга­нізацію та проведення позаурочної та культурно-масової роботи, сприяє взаємодії учасників навчально-виховного процесу у створен­ні належних умов для виконання завдань навчання і виховання, самореалізації та розвитку учнів (вихованців), їх соціального захисту.
Зміст роботи з формування педагогічної культури батьків мож­на визначити як спеціально організовану діяльність щодо надання допомоги сучасній сім'ї у виконанні нею виховної функції. Неаби­яка роль у цій роботі відводиться батьківським зборам, визначаючи їх тематику і форми проведення.
Важливе завдання освітнього закладу, вчителя — допомога бать­кам у виконанні ними функції вихователів — не лише створення гар­монічних взаємин між батьками та дітьми, але й їх передумов: пев­ного способу життя і доброзичливих взаємин усіх членів родини.
Отже, формування педагогічної культури сучасної сім'ї — це про­цес виховання і перевиховання дорослих: батьків, інших членів ро­дини, навіть опосередковано дітей, який може бути корисним і не­обхідним навіть тим батькам, які, виховуючи дітей, не відчувають певних проблем.
Основна мета й завдання батьківської освіти в школі
§  Формувати в батьків сприйняття феномена виховання в родині та школі як соціального, психологічного й педагогічного явища.
§  Сприяти виробленню в батьків уявлень про етапи розвитку осо­бистості дитини, допомогти батькам навчитися розуміти вну­трішні закони цього розвитку, застосовувати отримані знання в процесі виховання дітей у родині.
§  На основі розуміння закономірностей процесу формування й роз­витку особистісних рис дитини сприяти засвоєнню батьками на­вичок аналізу дитячих учинків, розуміння їхньої мотивації.
§  Показати специфічну особливість сімейного виховання.
§  Визначити роль і значення батьківського виховання у формуван­ні особистості дитини.
§  Виявити характер і принципи взаємодії між батьками й дітьми, батьками та вчителями, вчителями й учнями та загальні зако­номірності розвитку дитини в процесі такої взаємодії.
§  В освіті батьків мають значення черговість, поступовість засво­єння знань, поетапність, що визначає й специфіку форм роботи батьківського всеобучу. [3, с.7 - 10]
       Із метою підвищення психолого – педагогічних знань батьків використовуються різні форми роботи.
Традиційні форми роботи
ü Відвідування батьків удома.
ü Запрошення батьків до школи.
ü День відчинених дверей.
ü Класні батьківські збори.
ü Педагогічний лекторій.
ü Позакласний педагогічний всеобуч
ü Тематичні вечори запитань і відповідей.
ü Консультації батькам.
ü Листування.
ü Університет педагогічних знань.
ü Тематичні конференції з обміну досвідом виховання дітей (на всіх рівнях).
ü Презентації досвіду сімейного виховання.
ü Диспут, дискусія.
ü Зустрічі батьківської громадськості з адміністрацією школи, вчителями.
ü Індивідуальна робота, групові форми взаємодії педагогів і батьків.
ü Ознайомлення батьків з психолого-педагогічною літературою. [2]
Інноваційні та інтерактивні форми роботи з батьками
 Поряд з традиційними формами роботи у своїй практиці  використовую інноваційні. Більшість інноваційних форм за своїм змістом є інтерактивними, так як передбачають активну взаємодію, участь батьків у педагогічному діалозі (рух, спілкування, висування ідей, обмін досвідом, практичну діяльність).
«Діалог»
«Синтез думок»
    «Спільний проект»
  «Коло ідей»
    «Акваріум»
   Батьківський тренінг      [2]
Планування роботи з батьками у 2 класі (З досвіду роботи)
Склад батьківського комітету
№ з/п
ПІБ

1

Голова БК класу, член БК школи
2

Заступник голови БК класу
3

Члени  БК
Річний план роботи
Вид діяльності
Термін
1
Консультації для батьків
Кожної середи о 12.30
2
Збори батьківського комітету
жовтень, грудень, березень, травень
3
Батьківські збори
вересень, грудень, березень, травень
4
Батьківський всеобуч
вересень, грудень, березень, травень
План роботи  на І семестр
Основні напрямки роботи
Термін проведення
Тема батьківських зборів
План проведення батьківських зборів
Робота з батьківським комітетом
Індивід. робота з батьками
вересень
Батьківські збори №1.
Тема.
Знову разом!
( Заняття -свято сім’ї)
1.Всеобуч.
2. Зміст та організація навчально-виховного процесу в 2 класі.
3.Ознайомлення з планом виховної роботи.
4.Організаційні питання.
Вибір членів батьківського комітету.

Складання плану роботи.

жовтень


Засідання БК
Консультації для батьків.
Відвідування учнів на дому.
листопад

Підготовка матеріалів до батьківських зборів.

Консультації для батьків.
грудень
Батьківські збори № 2.
Тема.
Перші уроки шкільної оцінки.
(Батьківський тренінг)
1.Всеобуч.
2.Підсумки І семестру.
3. Підготовка до новорічних свят. ТБ під час канікул.
4.Організаційні питання.
Засідання БК
Консультації для батьків.

Відвідування учнів на дому.

                                                                                           Батьківські збори у 2 класі
Тема 2. Перші уроки шкільної оцінки
Зміни свою думку про речі, що тебе засмучують, і ти опинишся в цілковитій безпеці від них.                                                                             Марк Аврелій
Завдання: пояснити батькам значення шкільної оцінки в жит­ті дитини; формувати культуру батьківського сприйняття навчаль­них умінь своєї дитини.
Форма проведення: батьківський педагогічний тренінг.
Питання для обговорення: шкільна оцінка, її роль у житті учня; ставлення до оцінок.
Підготовча робота: анкетування батьків.
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ №1
   Я знаю, що шкільна оцінка — це...
   Я говорю своїй дитині, що шкільна оцінка — це...
   Коли моя дитина йде до школи, то я прошу її...
   Коли моя дитина йде до школи, то я вимагаю від неї...
   Коли моя дитина йде до школи, то я бажаю їй...
   Коли моя дитина отримує хорошу оцінку, то я...
   Коли моя дитина отримує погану оцінку, то я...
АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ №1
   Якщо я отримую хорошу оцінку, то...
   Якщо я отримую погану оцінку, то...
   Мої батьки говорять, що я можу вчитися...        
   Мої батьки говорять, що я не можу вчитися...
   Якщо я отримую «дванадцять», то батьки мені...
   Якщо я чогось не розумію, коли виконую домашнє завдання, то батьки …
   Якщо я звертаюся до батьків із проханням допомогти, то вони...
   Батьки бажають, щоб я був...
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ  «ЯК СТАВИТИСЯ ДО ОЦІНОК ДИТИНИ»
·        Не сваріть свою дитину за погану оцінку. Якщо не виходить бути старанною дитина починає брехати.
·        Співчувайте своїй дитині, якщо вона довго працювала, але результат її праці не високий. Поясніть їй, що важливішими є знання, які вона зможе здобути у ре­зультаті щоденної, наполегливої праці.
·        Не примушуйте свою дитину вимолювати собі оцінку наприкін­ці семестру заради вашого душевного спокою.
·        Не вчіть свою дитину хитрувати, принижуватися і пристосову­ватися заради позитивного результату у вигляді високої оцінки.
·        Ніколи сумнівайтеся вголос щодо об'єктивності оцінки, вистав­леної вашій дитині.
·        Є сумніви — ідіть до школи, спробуйте  розібратися в ситуації.
·        Не звинувачуйте безпричинно інших  у пробле­мах власних дітей.
·        Підтримуйте дитину в її, хай не дуже значних, але перемогах над собою, над своїми лінощами.
·        Улаштовуйте свята з нагоди отримання відмінної оцінки. Добре, як і погане, запам'ятовується дитиною надовго.
·        Демонструйте позитивні результати своєї праці, щоб дитина ба­жала вас наслідувати.
КАРТКА ВІДГУКУ
·        Я дізнався, що...
·        Новим для мене стало те, що...
·        Я переконався, що...
·        Мене не змогли переконати в тому, що...
·        Я категорично проти того, щоб...
·        Я обурений тим, що...
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Вступне слово вчителя
— Шановні тата і мами!
Сьогодні ми поговоримо про шкільні оцінки, що відіграють значну роль у житті вашої дитини і вашої сім'ї. Саме шкільна оцінка час­то викликає розбіжності між членами сім'ї, визначає шляхи вихо­вання дитини.
На занятті ми розіграємо ситуації, пов'язані зі шкільною оцін­кою, що допоможе вам уникнути помилок, що часто трапляються в сімейному вихованні.
II. Педагогічпий тренінг
Для проведення батьківського педагогічного тренінгу необхідно підготувати приміщення. Батьки утворюють коло. Якщо батьків ба­гато, можна утворити зовнішнє і внутрішнє кола.
Вправа 1
Батьки, сидячи в колі, відповідають на запитання класного ке­рівника: «Що означає для вас шкільна оцінка вашої дитини? » Клас­ний керівник записує на дошці думки батьків, що найчастіше повто­рюються. Потім батьки спільно обговорюють ці думки.
Вправа 2
Батьки обговорюють свої дитячі спогади, пов'язані зі шкільними оцінками. Вони осмислюють їх із теперішньої батьківської позиції.
Вправа З
Батькам пропонують пригадати картину І. Рєпіна «Знову двій­ка». Вони мають спробувати намалювати фінал цієї картини з точ­ки зору сучасних батьків. Батьки працюють у парах.
Вправа 4
Класний керівник ознайомлює батьків з описом цієї картини учнів класу (без імен і прізвищ). Відбувається обговорення думок учнів по колу.
Вправа 5
Батькам пропонують обговорити в групах типові ситуації, пов'язані зі шкільною оцінкою, та колективно виробити стра­тегію поведінки у запропонованій ситуації. Це допоможе їм розв'язувати аналогічні ситуації, що можуть виникнути в їх сім'ї.
Ø Дитина не бажає виконувати домашні завдання самостійно і че­кає на батьків, поки вони не повернуться з роботи;
Ø Дитина виконує домашнє завдання, але вчитель оцінює це за­вдання незадовільно;
Ø Під час виконання домашнього завдання дитина відволікаєть­ся, припускається помилок, неохоче доводить розпочату спра­ву до кінця;
Ø Дитина пише погано, неакуратно, а переписувати завдання не бажає;
Ø Дитина повертається додому з черговою поганою оцінкою;
Ø Дитина отримує погану оцінку, але запевняє батьків, що отримала відмінну оцінку. Це повторюється достатньо часто;
Ø Дитина звинувачує вчителя в тому, що він несправедливий що­до оцінювання її знань.
Вправа 6
Батьки ознайомлюються з аналізом анкет учнів класу, що пода­ні у вигляді плаката, розділеного навпіл: на першій половині плаката — позитивна думка батьків учнів про ставлення до їх оцінок; у другій половині — негативна думка. Щодо кожної негативної думки вони повинні висловити свою думку, що починають зі слів: «Я вважаю, що дитина...»
IV.      Підбиття підсумків
Наприкінці заняття батьки заповнюють картку «Відгук про за­няття», висловлюючи власну думку за змістом зборів: що вони ді­зналися нового, у чому змогли переконатися, що викликало їх не­гативну реакцію.
Батьки отримують пам'ятки, підготовлені класним керівником. [1]
Література
1.           Вовчук І.С., Петік Ю.О. Батьківський всеобуч. Матеріали для роботи з батьками учнів 1-4класів.Частина І.- Х.:Вид. група «Основа»,2009.
       (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання») 
2.           Інтернет ресурс. http://da.coolreferat.com.ua
3.           Козіцька М.П. Співпраця батьків та вчителя початкової школи.- Х.:Вид. група «Основа»,2009. (Б-ка журн. «Початкове навчання та виховання»; Вип.5 (65).


Комментариев нет:

Отправить комментарий